Ar Kaspara Zaviļeiska, mūzikas žurnālista, kultūras projektu redaktora un rakstnieka, grāmatu “Pilnīgs Šahs” (Šahs ar lielo burtu) ir iespējams nonākt (vai atgriezties) gadu tūkstošu mijā – nebeidzamās ballītēs, ko pavada pacilājošs vieglums, brīvības sajūta, bohēma un iedvesma. Tie, kas savu jaunību piedzīvojuši ap šo laiku, iespējams, sajutīs zināmu nostalģijas devu, bet tie, kas dzimuši vēlāk − domās, ka būtu bijis interesanti paballēties tajā laikā. Autora pirmo grāmatu “Parapops jeb rozā brilles Siguldā” neesmu lasījusi, taču, iespējams, ka uzmeklēšu un izlasīšu arī to.
Galvenais varonis – dīdžejs ar iesauku Šahs (jo viņam patīk spēlēt šahu) bieži vien no Purvciema ar 17.trolejbusu dodas uz centru, lai iegrieztu kārtējo ballīti. Tā kā nekad neesmu spēlējusi šahu, tad sākumā neuztvēru grāmatas nodaļu nosaukumos ietvertās šaha kombinācijas, bet “laipni lūgti raibajā spēlē un gan jau arī savās nebūt ne melnbaltajās atmiņās” – šāds aicinājums izteikts grāmatas anotācijā. Šahs kā spēle un kā dzīve. Ej nu tiec ar abiem galā.
Diezgan likumsakarīgas šķita grāmatā ietvertās atsauces uz mūzikas skaņdarbiem, ja galvenais varonis ir dīdžejs, kura dzīvē viena no primārajām lomām ir mūzikai. Pati lasīšanas laikā nemeklēju šīs "fona dziesmas", jo lielāko daļu zināju, un tās domās ieskanējās tāpat. Grāmatas “mūzikas celiņš” ir pievienotā vērtība, jo tāda vai citāda fona mūzika mūsu dzīvēs taču skan vienmēr. 'Bija piektdiena. Un piektdienā es biju iemīlējies kā tāds Roberts Smits The Cure dziesmā." (26.lpp.).
Laikam gaidīju vēl kaut ko, taču grāmatas vidū jau sapratu, ka cerētā kulminācija izpaliks, tomēr grāmata man patika. Varbūt tiešām darbu vairāk uztvēru kā žurnālista piezīmes par aizgājušiem laikiem.
Grāmatas pēdējā nodaļa varētu izraisīt neizpratni, tomēr šķita, ka tā vienkārši nevainīgā veidā iezīmē nebeidzamo ballīšu ēras beigas un simbolizē izaugšanu no kāda konkrēta dzīves posma un paaudžu nomaiņu.
Izdevniecība “Zvaigzne ABC”, 2020.g.